Blog

Jóga hegymászóknak

“Úgy tartom korrektnek, ha egyből az elején elmondom, hogy itt vagyok, eljöttem, de én nem hiszek ebben a jóga dologban.”

Így indult. Aztán legutóbb már a Balaton-partig jött Pestről “jógázni egy kicsit” 😊

Van, akit taszít az a lila köd, ami a jógát körüllengi, az a sokszor sajnos túltolt “ultra-spiritualitás”, amivel (túl)misztifikálják a jógát. Annyira, hogy emiatt kb. csak véletlenül tévednek be jóga órára.

Csak hogy tisztázzuk: a jóga amúgy egy európai kultúrkörben nevelkedett embernek is érthető, józan paraszti ésszel beláthatóan jól működő életmódrendszer.

Nem is olyan régen még én is úgy voltam a jógával, hogy vonzott ugyan, de nem értettem, mire fel a nagy hókusz-pókusz. Ezért aztán én is szeretek időt hagyni minden jógával ismerkedőnek. Pláne annak, aki nem köntörfalaz és egyből egy ilyen vallomással nyit 😊 Először mozogjunk, aztán ha eljön az ideje, beszélhetünk a lelki-szellemi részről is…

…és így, fokozatosan adagolva lesz a jóga egy érthető, hogy azt ne mondjam hétköznapi, jól alkalmazható recept.

Le a kalappal, gratulálok az újabb meghódított csúcshoz! Örülök, hogy anno eljöttél, sőt, maradtál – és örülök, hogy segíthettem!

 

A “titok” amivel eléred a célod

Mindfulness – éber jelenlét, teljes és tudatos odafigyelés. Az egyszerűség kedvéért hívjuk most simán tudatosságnak.

Divatos kifejezés, amiről valószínűleg neked is olyan képek ugranak be, hogy napbarnított jógik lótuszülésben mantráznak… pedig a tudatosság nem csak a jógához, a spiritualitáshoz kapcsolódik.

Ha vannak céljaid – edzéscél, életcél stb. – a tudatosság igen fontos segítség lehet az elérésükben.

Mi az a “tudatos jelenlét”?

Amikor a jelen pillanatra fókuszálsz, arra, ami éppen történik. Egyszerűnek hangzik, de nagyon nem az…

A legtöbbször

• azon agyalsz, hogy mi fog történni, a jövőben
• azon merengsz, ami már korábban megtörtént
• vagy egyszerűen kikapcsolsz: elbambulsz, elalszol

“Az ember hol a múltba réved, hol a jövőt firtatja, és közben elfelejt jelen lenni.”

Ez nem azt jelenti, hogy tilos és életveszélyes nosztalgiázni, vagy a jövőn töprengeni, és “csak akkor lehetsz a legjobb önmagad, ha megszabadulsz ezektől a gondolatoktól” (baromság by random ultra-spiri megmondó).

Ha nem gondolkodsz el a múltadon, azon, amik történtek veled, nemigen lesz esélyed a konzekvenciák levonására, a helyzeted javítására, a fejlődésre. Ha nem tervezgeted a jövőt, vagy akár csak ábrándozol a céljaidon, könnyen elvesztheted a motivációd, fásulttá, apatikussá válsz és csak lézengsz össze-vissza.

De: ugyanilyen fontos a jelenidő is! Ha nem arra fókuszálsz, amit éppen csinálsz, ami éppen van, akkor komoly hátrányból indulsz a céljaid beteljesítésében.

Kattints ide a folytatásért

Tanulj meg pihenni

VEDD KOMOLYAN A MUNKÁT
DE A PIHENÉST IS

A nyaralás kapcsán jutott eszembe egy cikk, amit nemrég olvastam és azt fejtegette, hogy pihenni is meg kell tanulni.


Ha keményen dolgozol, karriert, vállalkozást építesz, vagy egyáltalán, igyekszel az álmaidhoz, az általad elképzelt élethez közelebb jutni, akkor könnyen előfordulhat, hogy

folyton kimerültnek érzed magad. Fizikálisan, és ami talán még fontosabb, mentálisan is.

Mert küzdeni megtanultál, de azt nem, hogy hogyan pihend ki magad.

Az egész heti robot után szombat este legurítani x sört, majd egész vasárnap összekucorodva gubbasztani a kanapén, reménykedve, hogy mindenki békén hagy, na az nem pihenés. Az csak “nem dolgozás”.

Érzed a különbséget?
Kattints ide a folytatásért

Ami igazán fontos: mi a célod?

MIÉRT EDZEL? MIÉRT GYAKOROLSZ?

MI A CÉLOD?

Az alábbi monológot a GMB Fitness hírlevelében kaptam, megfontolásra érdemes gondolatok (szabad fordításban, lényegét tekintve).


“Ezeket a sorokat egy olyan mágikus dobozon olvasod, ami hozzáfér a világ összegyűjtött tudásához és rengeteg elképesztő feladatot el tud végezni.

Akárhol és akármikor is írtam ezeket a sorokat eredetileg, épp most olvasod őket, bárhol is legyél,

egy üvegből és szilikonból készült eszközön, amit csodák működtetnek.

Mert amit a mai technológia lehetővé tesz számunkra, nincs messze a csodától. Ami persze új, eddig ismeretlen kihívások elé is állít minket.
Kattints ide a folytatásért

Jóga Siófokon a Balaton-parton

JÓGA & TORNA SIÓFOKON!

Találkozzunk a Balaton-parton!

Időpont: július 21-én vasárnap reggel 8:30-tól
Helyszín: Siófok (Szabadifürdő) Tömörkény István u. végénél a parton
Google: https://goo.gl/maps/9XsNmKfQEMt

Program:
8:00 – 9:45 Jóga & Torna: funkcionális jóga alapú gyakorlás kiegészítve ezzel-azzal 🙂

Részvételi díj: 1800 Ft

Ha jönnél, kérlek jelezd! Jógamatracokat viszek, gyere kényelmes ruhában, minden más lesz a helyszínen!

Bejelentkezés: info@jogatorna.hu
Ha kérdésed van, akkor is írj nyugodtan!

Jóga küzdősportolóknak

MEGTISZTELTETÉS

Minden esetben megtisztelő és felelősségteljes feladat, ha valaki úgy dönt, hogy az irányításommal gyakorol.

Különösen igaz ez akkor, ha olyanokat irányíthatok, akik a saját választott mozgásformájukban, sportágukban kiemelkedő gyakorlók, mesterek.

Szerencsés vagyok, mert ez a Fitness Company – International School for Fitness and Recreation képzésein rendszeresen megadatik, ahol olyan kiválóságokkal dolgozhattam együtt, mint pl. Likerecz Gyöngyi többszörös világ- és Európa-bajnok, olimpikon súlyemelő; vagy olyan kitűnő utánpótlásnevelőkkel, mint Szebenyi Zsóka tanárnő, aki a jövő tornász bajnokaival foglalkozik; de most sorolhatnám a gyógytornászoktól a testnevelés tanárokon, sportedzőkön keresztül a masszőr specialistákig az összes remek szakembert, akit megismertem.

Most a Pagoda Shibu nyári edzőtáborában (ahol amúgy kis diákként vettem részt) Shihan Budán László megtisztelő felkérésére tarthattam egy rövid átmozgató-nyújtó edzés végi levezetést, hogy ezzel is segítsük a résztvevők sokadik technikai és erősítő edzés utáni regenerációját.
Kattints ide a folytatásért

Nyári jóga torna menetrend

Véget ért a tanítás, most már aztán tényleg itt a nyár!

A visszajelzéseitekből tudom, hogy sokan megkezdtétek a nyaralást. Hajrá, utazzatok, pihenjetek, regenerálódjatok és ne felejtsetek el néha nyújtózkodni és egy kicsit mozgolódni közben.

Akár vízparton, akár hegyen-völgyön nyaraltok, nézzetek körül és éljetek a lehetőséggel, ha találtok valami új kipróbálnivalót! Szörf, SUP, vízisí, búvárkodás, görkori, roller, sziklamászás, sárkányrepülés… Ne legyetek szégyenlősök, tessék kicsit “visszamenni gyerekbe”, már ami a kíváncsiságot és a “mindent kipróbálok” attitűdöt illeti – egy kis játékosság jobban feltölt, mint bármilyen láblógatás (persze az is kell).
Kattints ide a folytatásért

Funkcionális jóga a Decathlonban

A Decathlon régóta belopta magát a szívembe, többek között az autizmusbarát csendes nyitvatartásukkal 🔇❤️ és úgy általában a nyitott, vevőorientált és közösségteremtő hozzáállásukkal.

Több székesfehérvári munkatársuk is megtisztelt a bizalmával és nálam jóga tornázik – köszönöm! 🙏 – és több közös akciónk is lesz a jövőben.

Az egyik első ilyen a 2019. június 21. pénteki jóga világnapi rendezvény volt a székesfehérvári Decathlon áruházban, ahol a gerincjóga, az NMPT és a dinamikus jóga mellett 16 órától kipróbálhattátok a funkcionális jógát is.

Nagyon jól sikerült, remek idő, remek emberek!

Köszönöm szépen a meghívást és köszönöm, hogy ennyien eljöttetek!

Hogyan lélegezz futás közben

“A kép a fejemben: roppant erejű forgószél mozog félelmetes sebességgel, de a kellős közepén – a tornádó szemében – béke van, csend és nyugalom.

Vonzó kép arról, ahogy futnod kellene – a végtagjaid a szél; a tüdőd, a szíved a szem.

És valóban. Mióta így kezdtem futni, mióta így lélegzem, vicces pillantásokat kapok a járókelőktől. Normál tempóban futok – oké, talán nem mint egy hurrikán, inkább mint egy szellő – de stressznek se látható, se hallható nyoma nincsen.

Se zihálás, se fújtatás, sem a jól ismert “futóarc”, amikor a szád kissé lóg, nyitva, hogy segítse az orrod a levegőfelvételben. Ehelyett nyugodt, csukott szájú mosoly, és egy erőlködésmentes “heló, hogysmint?” 😊

Régebben percenkénti 30 lélegzetvétellel futottam (három lépésig be, három lépésig ki, 180 lépés/perces ütemnél). Azóta megfeleztem ezt a számot, sőt, sokszor 12 lélegzetvétel is elég sík terepen, vagy lejtőn futva. Ezek a lassabb, hosszabb lélegzetvételek drasztikusan csökkentik a pulzust is – 125 körül mozog, pedig hasonló tempónál a legkisebb domb, szembeszél, vagy akár egy tempósabb dal, amit hallgattam, átlökte a kitűzött 140-en.

A légzésem megváltoztatása megváltoztatta a futásomat is. A kulcs: megtanultam végig az orromon át lélegezni a szám helyett.”

Ez a kis szösszenet landolt a postaládámban, amiben Matt Frazier No Meat Athlete alapító ír az orrlégzéses futás élményéről.

Pont akkor, amikor megkaptam az első visszajelzéseket a legutóbbi Légzésműhelyről:

“A mai futás nagyon jó volt, végig orron keresztül vettük a levegőt, nem is fáradtunk el annyira. Persze van más pozitívum is, csak hirtelen ez volt a legfrenetikusabb.”

“Kipróbáltam orrlégzéssel futni. Kicsit lassabb voltam, viszont végig csukva volt a szám futás közben. Többször be kellett iktatnom a sétát szakaszosan. Így nem tudtam kifulladni. Ez nagy különbség a korábbi szokásos futásomhoz képest mikor kifulladásig hajtottam magam. Szóval hasznosnak és érdekesnek találtam az előadásod!”
Kattints ide a folytatásért