Blog

Mire vagy képes

Engedjetek meg egy kis filozofálgatást 🤓

Olvastam egy fejtegetést a mozgásunk, a mozgásszervi fájdalmaink kapcsán, ami nem csak érdekes, de messzebbre is mutat a mozgás szervrendszerénél.

A fő gondolat:

Az érzékszerveink irányítják, vezetik a mozgáskivitelező (motoros) funkciókat… de mi irányítja az érzékszerveinket?


“Az érzékeink nem a minket körülvevő világot mutatják meg nekünk; sokkal inkább a hipotéziseink alátámasztásra szolgáltatnak bizonyítékot, amit a minket körülvevő világról hiszünk.”


Vagyis, csak azokat az érzeteket észleljük, amik érzékelésére be vagyunk programozva; és az észlelésünket tovább korlátozza az a tény, hogy csak azt ismerjük fel, amihez van gondolati térképünk vagy képünk.

Vagyis:

Azt kapod, amire számítasz,
hogy kapod

Kattints ide a folytatásért

Hogyan maradj egészséges ülőmunka mellett

Nyugodj meg, ez nem egy újabb félelemgeneráló cikk az ülőmunka káros hatásairól.

Biztos vagyok benne, hogy olvastál ilyet már eleget.

Gyanús, hogy ha a munkád miatt a nap jórészében ülsz (ahogy az emberek jelentős része), akkor már tudod jól, milyen hatással van ez rád: bemerevedsz, berozsdásodsz, itt fáj, ott fáj, nem is beszélve a hosszabb távú egészségügyi következményekről (amelyek amúgy inkább a mozgáshiányból fakadnak, semmint magából az ülő helyzetből).

Persze emiatt nyilván
nem fogsz felmondani

Nem is kell, természetesen senki sem vár tőled ilyesmit.
Kattints ide a folytatásért

Fókusz: szemed a célon!

A hatékony munka (értsd: az éppen szükséges erőfeszítéssel, a legrövidebb idő alatt, a legjobb eredmény elérése) alapfeltétele, hogy ott legyél fejben, ahol testben.

Világos, hm? Ha ábrándozol közben, ha valami máson agyalsz, gyanús, hogy meglátszik majd a végén.

Testgyakorlás, de igazából bármilyen célkitűzés esetén ezeknek a fő szempontoknak illik megvalósulni:

• Tudd, hogy mit akarsz elérni. Aznap, abban az időszakban és hosszútávon
• Ismerd a helyzeted. Hogy mihez képest szeretnél változni. Megint csak aznap (milyen formában vagy) és általában (mik a gyengéid és az erősségeid)
• Legyen terved, de figyelj és módosíts, ha szükséges
• Elemezd ki a gyakorlásod, vagy amit aznap tettél a célod érdekében: “hát ma így jött össze” passzív elszenvedője helyett “de legközelebb másképp alakítom” aktív, cselekvő megfejtőjeként
Kattints ide a folytatásért

Jóga & Torna Klub

Jóga & Torna Klub a Facebook-on!

Ezt a zárt, privát Facebook csoportot elsősorban a vendégeimnek, közülük is a rendszeresen járó bérleteseimnek hoztam létre, illetve azoknak a vendégeimnek, tanítványaimnak, akikkel nem áll módunkban annyiszor személyesen együtt gyakorolni, mint szeretnénk.

A célom, hogy ebben a csoportban – mintegy az órák mellékleteként – bónusz anyagokat osszak meg veletek.


Miket találsz itt?

Tematikus gyakorló videókat, illetve a hozzájuk kapcsolódó leírásokat (hogy úgy mondjam: a használati utasítást), külön oktató videókat a gyakorlatokhoz, cikkeket és egyéb hasznos tudnivalók folyamatosan bővülő tárát.
Kattints ide a folytatásért

2020 szóljon önmagunk és egymás felemeléséről

Úgy gondolom, kedves vendégem (és jógaoktató kollégám) Andi alapos és egyben szívet melengető ajánlójával, gondolataival méltón zárjuk 2019-et és gördülünk át az új évbe.

Legyen olyan számotokra 2020, amilyet csak szeretnétek – alakítsátok, formáljátok bátran belátásotok szerint! 🙏😘

Boldog Új Évet Kívánok!


“Lassan elbúcsúzunk 2019-től és érdemes lenne az év végi hajrában és a téli szürkületben tudatosan a pozitívumokra irányítani a figyelmed és átgondolni az évet, mit sikerült megvalósítani és mit szeretnél még, hogy sikerüljön és mik azok a dolgok, amikért hálás lehetsz.

Év elején megfogadtam, hogy 2019-ben még többet teszek azért, hogy egészséges legyek.

A fizikai és a mentális egészségért nap, mint nap tenni kell – és bármennyire szeretnénk, így sem tart örökké – viszont a jógával, mint holisztikus életmóddal hosszú időre a teljes fizikai, társadalmi, mentális és lelki jólét állapotába, valamint a természettel való harmóniába kerülünk.

Mindenkinek merem ajánlani, hogy próbáljon ki legalább három hónapot, amikor hetente többször elmegy mozogni – pl. funkcionális jógára – észrevehető lesz a változás kívül-belül! Ahogy kikerülsz a hétköznapi megszokások mókuskerekéből és megtapasztalod az “egészséges mozgás örömét”, teljesen más energiák indulnak be, és egy más aspektusból fogod szemlélni önmagad, másokat és az életet.
Kattints ide a folytatásért

2019 legnépszerűbb cikkei

Elérkezett az év vége, ami hagyományosan a visszatekintés, az összegzés és persze a tervezés, a célkitűzések időszaka.

Nem győzöm megköszönni nektek

hogy már több, mint 5 éve a Jóga & Torna lehet a fő elfoglaltságom! Hálám örökké üldözni fog titeket, guggolás- és fekvőtámasz-variációk, valamint még ezeknél is fárasztóbb viccek formájában 😁

2020-ban is megyünk tovább a kijelölt úton

• Az órákon a célunk a régi: a mai, modern életmódú ember igényeire szabott egészséges, alapos és következetes átmozgatás, hogy jobban érezd magad a bőrödben! Jó hangulatban tanulunk a testünkről; közben erősödünk, hogy legyen tartásunk; és persze el is lazulunk, kívül-belül; nagyokat nyújtózkodunk; és (fel)lélegzünk, hogy az idegeink is megkapják, ami a kisimulásukhoz elengedhetetlen.

• Természetesen ugyanezt a szemléletet igyekszem átadni a leendő kollégáknak a tanfolyamokon, hogy minél több minőségi szakember segíthesse az emberek testi-lelki boldogulását.
Kattints ide a folytatásért

Valami készül

Közkívánatra:
valami készül!

Nem vagyok a jóga videók híve. Jó pozitív kezdés, hm? 😁

De most komolyan 🤨

Hogy miért? Mert nem interaktív. Nem látom, hogy mit csinálsz – lehet, hogy azt hiszed, hogy azt, ami a képen van, de egyáltalán nem biztos… Nincs lehetőség segíteni, kérdezni, megbeszélni, rávezetni, módosítani, kiegészíteni, megerősíteni, bíztatni, kételyeket (vagy éppen fals meggyőződéseket, beidegződéseket) oszlatni, napi hangulatot, formát figyelembe venni, lelki támogatást adni (és kapni) stb.stb.

Ugyanakkor, azt is belátom, hogy

nem egyszerű megoldani, hogy minden nap együtt jógázzunk

Márpedig egy laza átmozgatásnak minden nap bele kellene férnie a napirendedbe, ha hosszú távon is jól működő, mozgékony testet akarsz.
Kattints ide a folytatásért

A sérülések és a jóga

Köztudott, hogy jógázva nem lehet megsérülni, mert az amúgy is csak olyan kis himi-humi…

Nem igaz!
Bármit mozogsz, abban
meg lehet sérülni

Ilyen az élet: sétálsz, megcsúszol; mész ki este vécére, belerúgsz az ágy sarkába stb. stb. és hát a jóga sem kivétel. Márpedig az ahimszá rád és a gyakorlásodra is vonatkozik, szóval inkább kerüld az ilyesmit és ne bántsd magad, ha egy mód van rá.

Ezért először is érdemes ott lenned fejben, ahol testben és ez nem csak a jóga órákra érvényes: nem hiszem, hogy nagyon megleplek vele, hogy sokat segít, ha arra figyelsz, amit éppen csinálsz… Hagyj egy kis időt az óra előtt a ráhangolódásra.

A másik, hogy tegyél meg mindent, amit tudsz, de ne kapkodj, ne siettesd, ne erőltesd – a jóga nem erről szól!

Majd jön az az eredmény,
ha eljött az ideje

Gyakorolj rendszeresen, a napi formádnak megfelelően és akkor nincs mese: a fejlődés elkerülhetetlen!
Kattints ide a folytatásért

A járás és a légzés kapcsolata

Amikor a jóga tanulmányaim során először hallottam, hogy a belégzést a comb felső részétől indítsam, úgy voltam vele, hogy de aranyos folklór, hát ott nincsen tüdő, de még csak rekeszizom se… de legyen, ha nekik így tetszik.

A keveset tudó magabiztossága, ugye, lásd Dunning-Kruger hatás. Aztán amikor leesett, el is szégyelltem magam – mint már annyiszor a jóga kapcsán. Zabolázódik az az ego, na.

A TestMűhely írása remekül és érthetően összefoglalja a lényeget, fogadjátok szeretettel!

Ha szeretnétek hasonló hasznos, abszolút gyakorlatias, a hétköznapokban hatékonyan alkalmazható érdekességeket megtudni a légzés egészségetekre gyakorolt hatásáról, szeretettel várlak titeket a decemberi Légzésműhelyen:

Időpont: 2019. december 15. vasárnap 9:00 – 12:00
Helyszín: Tornárium, Székesfehérvár, Deák F. u. 13.
Részvételi díj: 6000 Ft
Jelentkezés: info@jogatorna.hu

Még van pár hely, gyertek!
Kattints ide a folytatásért

A szavak ereje

Sokat számít, ha a fájdalomra nem működési zavarként tekintesz, hanem pont, hogy a működő önvédelmi rendszered részeként.

A fájdalom nem hiba, hanem a szükséges figyelmeztetés!

Amivel a tested azt jelzi, hogy változtass azon, amit csinálsz, mert neki ez így nem jó.

Ha ezt megérted, többé nem éred be tüneti kezeléssel. Ha beindul a tűzjelző, megoldódik a probléma, ha lekapcsolod? A tűzzel foglalkozz!

Így már talán elfogadod, hogy ilyen értelemben a fájdalom a barátod. Segíteni akar: vedd észre, amit a tested addigi finomabb jelzéseiből sajnos nem sikerült és cselekedj! Ha így gondolsz rá, nem ellenségként, már jobb helyzetből indulsz neki a megoldáskeresésnek.

A tested ugyanis sejtszinten reagál arra, amit mondasz neki. Igen, a negatív gondolatokra és a pozitívakra is. Arra, ahogy magadról, a helyzetedről gondolkozol. Ahogy magaddal beszélsz (és ahogy engeded, hogy mások beszéljenek veled, de ez egy másik történet).

Hívhatjuk önbeteljesítő jóslatnak, önszuggessziónak, vagy mentális erőnek: működik! (Ezért ne fesd az ördögöt a falra.)
Persze semmi sem csak fejben dől el, meg kell dolgoznod érte. De ha fejben feladod, elbuksz. El kell hinned, hogy sikerüljön!
Kattints ide a folytatásért